In Parijs werd vorige week een docent onthoofd nadat hij spotprenten van de profeet Mohammed had getoond in de klas. De moord zorgt voor een schokgolf in Frankrijk. Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting? En hoe bespreek je dit soort gevoelige onderwerpen met leerlingen?

Rob is docent maatschappijleer in Amersfoort en wil het er volgende week met zijn klas over hebben.

“Ik dacht toen ik dit vorige week vrijdag hoorde, dit zou mij ook kunnen overkomen, ware het niet dat ik nog steeds geloof in een hele prettige tolerante samenleving die wij zijn. Maar ook ik heb het wel eens over dit soort cartoons, over Charlie Hebdo, en over de discussie voeren over hoe ver kan de vrijheid van meningsuiting gaan. Mijn vrouw zei, ‘dit is een directe collega van jou, en jij doet hetzelfde werk als deze docent’.

Ik tast altijd af of een klas een heel directe stelling kan hebben of dat de stelling toch wat voorzichtiger gebracht moet worden. Dat hangt helemaal af welke leerlingen er in de klas zitten. Maar ik ben niet van plan mijn manier van lesgeven te veranderen op basis van ditgeen er is gebeurd in Frankrijk.

Ik heb destijds (2008) het onderwerp van de film Fitna van Geert Wilders aan alle klassen laten zien en met alle klassen besproken. Ik heb geen moment getwijfeld nl. vooral om het leermoment eruit te halen, nl. wat speelt aan de ene kant, de islamofobie van Geert Wilders, en wat speelt aan de andere kant, de islam die een andere tolerantie heeft t.o.v. religieuze uitingen en daar midden in onze multiculturele samenleving.

Tussen nu en 2008 is er niet veel veranderd hoe en of ik dit behandel. De leerlingen zijn wel een stuk toleranter geworden. Wat ik ervaren heb dat de leerlingen afgelopen 25 jaar veel opener en veel toleranter zijn geworden en veel meer bereid zijn om andere meningen ook te accepteren, te respecteren en daar hun eigen mening daarop te vormen.

Als ik de tendens de afgelopen 10-25 jaar bekijk dan zie ik dat de leerlingen van nu veel meer open staan voor andere meningen en veel meer bereid zijn om andere meningen ook te accepteren

Wat er nu in Frankrijk gebeurd is ga ik volgende week met de leerlingen bespreken. Ik laat ook de prenten zien omdat anders niet duidelijk is wat de reden is waarom dit allemaal gebeurt. De leerlingen hebben niet dat besef van Charlie Hebdo. Dat hele verhaal is een aantal jaren terug, deze leerlingen waarmee ik werk zijn 15 jaar, dus die waren toen een jaar of tien en jonger nog. Die zullen lang niet alles meegekregen hebben wat wij als volwassenen meekrijgen. Belangrijk is dat leerlingen leren in een school en wat ze kunnen leren hiervan. Hoe ontstaat zo’n situatie waarin we nu zitten met Frankrijk. Wat zijn de meningen die tot dit soort radicale gedachten leiden. En wat zijn de andere radicale meningen daar tegenover. Polarisatie bestaat altijd uit 2 meningen. Hoe ontstaat dat allemaal.”

Bron/interview: Nieuws en Co, npo radio1

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here